Prinses Amalia op bezoek bij de Nederlandse krijgsmacht

Prinses Amalia heeft kennisgemaakt met de drie onderdelen van de Nederlandse krijgsmacht. Ze kreeg de bezoeken aangeboden door Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim vanwege haar achttiende verjaardag. De Prinses van Oranje ging dus naar de Koninklijke Luchtmacht, de Koninklijke Landmacht en de Koninklijke Marine.

De tekst gaat onder de foto verder.

Tijdens een bezoek aan vliegbasis Volkel maakt de Prinses van Oranje kennis met de Koninklijke Luchtmacht.

© Ministerie van Defensie

De Prinses van Oranje bezocht in april vliegbasis Volkel en vloog mee met een trainingsvlucht van een F-16 van de Koninklijke Luchtmacht. Een paar maanden later ging de prinses mee met de heavy infantry brigade van de Koninklijke Landmacht. Zij maakte daar een rit in een Leopard gevechtstank om te ervaren hoe het is om te werken met deze zwaar gepantserde voertuigen. Daarnaast ontmoette zij militairen van het Duits-Nederlandse 414 Tankbataljon. Deze Nederlandse militairen zijn ingedeeld bij het Cavalerieregiment, dat de naam draagt van de Prinses van Oranje: ‘Regiment Huzaren Prinses Catharina Amalia’.

De tekst gaat onder de foto verder.

Prinses Amalia maakt kennis met de Koninklijke Landmacht. © Ministerie van Defensie

In Den Helder bezocht de prinses in augustus de Koninklijke Marine, het krijgsmachtonderdeel waar haar vader is gestart met zijn opleiding. Ze werd hier ontvangen bij de onderzeedienst en ging aan boord van Zr.Ms. Zeeleeuw. Tijdens een tocht onder water heeft de prinses samen met de bemanning de traditionele Indische rijsttafel gegeten en kreeg ze een rondleiding en uitleg over het leven onder water. Zr.Ms. Zeeleeuw is een van de vier onderzeeboten van de walrusklasse, onderdeel van de NAVO. Prinses Amalia heeft onder begeleiding de onderzeeboot bestuurd en boven water laten komen.

De Prinses van Oranje gaat aan boord van de onderzeeboot Zr.Ms. Zeeleeuw tijdens haar kennismaking met de Koninklijke Marine. © Ministerie van Defensie

Camilla krijgt vriendinnen in plaats van hofdames

De Britse koningin-gemalin Camilla gaat het anders doen. In plaats van hofdames krijgt ze zes vriendinnen die de rol van 'metgezel' gaan vervullen. Ons Nederlands koningshuis heeft in de hofhouding ook hofdames (en hofheren!). Maar wat doet een hofdame eigenlijk?

De dames die de Britse koningin-gemalin Camilla gaan begeleiden zijn al jarenlang vriendinnen van elkaar. Ze gaan in hun nieuwe rol lichte taken uitvoeren zoals het vergezellen en ondersteunen tijdens belangrijke evenementen en officiële taken.

Koningin-gemalin Camilla en prinses Kate. Foto: Wikicommons

Dagelijkse hulp

De traditie is dat de koningin van het Verenigd Koninkrijk hofdames om zich heen heeft die haar dagelijks helpen, van aankleden in de ochtend tot het beantwoorden van brieven. Camilla heeft voor een kleinere rol gekozen voor haar hofdames. De vriendinnen krijgen geen salaris, maar een onkostenvergoeding. De rol van hofdame is een erebaan en wordt vaak vervuld door leden van de aristocratie.

De tekst gaat onder de foto verder.

Het koninklijk paar woont het 5 mei-concert bij als afsluiting van de Nationale Viering van de Bevrijding.

Foto: ANP/Koen van Weel

Zo zit dat bij ons

In Nederland zijn hofdames betrokken bij de voorbereiding en begeleiding van de evenementen waar Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima samen aanwezig zijn. Daarnaast hebben ze een organisatorische en representatieve rol bij evenementen van Koningin Máxima en Prinses Beatrix. De Nederlandse hofdames werken nauw samen met de adjudanten van de Koning. De Koning kan de hofdames 'uitlenen' aan andere leden van het Koninklijk Huis. Daarnaast kan een hofdame ondersteuning en begeleiding bieden aan een partner van een staatshoofd dat een (staats)bezoek brengt aan ons land.

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Keizerin Eugénie omringd door haar hofdames, een schilderij uit 1855 van Franz Xaver Winterhalter.

Het schilderij bevindt zich in het Museée national du château in Compiègne.

Dat was toen

In de negentiende eeuw waren hofdames vaak jonge, ongetrouwde dames die in het paleis woonden. Koningin Juliana schafte dat gebruik af. Sindsdien zijn hofdames vrouwen met een zelfstandige maatschappelijke positie en een sterk netwerk. De functie van hofdame is, net als die van kamerheer en grootmeesteres, een onbezoldigde honoraire functie, zij ontvangen dus geen salaris.

Koningsdag in België is totaal anders

Koningsdag bij onze zuiderburen is van een andere orde dan wij in Nederland gewend zijn. Bij de Belgen geen volksfeest, geen koninklijk bezoek aan een stad, geen kleedjesverkoop, koekhappen of zaklopen. Maar wat dan wel?

In België is het op 15 november Koningsdag. Heel vroeger noemden ze Koningsdag in België Dag van de Dynastie. Zij vieren Koningsdag op een heel andere manier dan wij in Nederland gewend zijn. Daar geen volksfeest, geen koninklijk bezoek aan een stad, geen kleedjesverkoop, koekhappen of zaklopen. Hun historie met koninklijke verjaardagen is anders.

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

De eedaflegging in Brussel van Leopold I, eerste koning der Belgen in 1831.

Het begon met Leopold

In 1831 werd Koning Leopold benoemd tot de eerste koning van België en hadden ze daar dus Koningsdag. Dat werd gevierd op 16 december, de geboortedag van Leopold. Later, toen Leopold ll aantrad, werd op 15 november Koningsdag gevierd. De datum wordt in de jaren daarna nog aangepast, maar uiteindelijk weer teruggezet naar 15 november.

De tekst gaat onder de foto verder.

Koningsdag zoals hier in Dubbeldam kennen ze niet in België. Archieffoto: Dubbeldamse Oranjevereniging

Niet gepast

In Nederland zijn we gewend dat de koninklijke familie jaarlijks op Koningsdag een stad bezoekt. Daar doen ze in België niet aan. Het is zelfs zo dat koning Filip en zijn vrouw Mathilde de dag niet eens bijwonen. Belgen vinden het niet gepast als de koning zelf zijn eigen dag meeviert. Ze vinden dat hij zichzelf niet kan vieren. Wel heeft koning Filip een dag vrij op zijn verjaardag.

Belgian King Philippe and Queen Mathilde. Foto: Michael Thaidigsmann

Plechtige zitting

Andere leden van de Belgische koninklijke familie zijn op die dag wel aanwezig in het Paleis der Natie in Brussel. Daar is het parlement bijeen voor een plechtige zitting. De Belgen vieren hun Koningsdag dus een stuk zakelijker en minder losjes dan bij ons.

Er zijn toespraken en er worden onderscheidingen in de nationale orden uitgereikt, zoals de Leopoldsorde. Dat is zoiets als de lintjesregen in Nederland. Ook gaat de Belgische koninklijke familie naar de Sint-Michiels-en-Sint-Goedelekathedraal voor het Te Deum, een dankdienst van de katholieke kerk. En dat is alles.

Waarom er Brasso op tafel staat in deze Dubbeldamse woning

In het huis van onze Dubbeldamse Oranjevereniging-fotograaf stond gisteren het blik Brasso op tafel. En dat was om een bijzondere reden.

De kleinkinderen van onze razende reporter Machiel Mol gingen gisteren op een speciale missie naar het huis van hun opa. Op de tafel in de woonkamer lag de staf van Sinterklaas. Er kwamen poetsdoeken tevoorschijn en er werd enorm hard gewerkt om het koper zodanig glanzend te poetsen dat het leek alsof hij helemaal nieuw uit een Madrileense speciaalzaak kwam.

Diepgaand onderzoek

Waarom de staf in het huis van Machiel lag en hoe hij daar terecht is gekomen, is vooralsnog onduidelijk. Daarover is op dit moment een diepgaand onderzoek aan de gang. De resultaten daarvan worden morgen verwacht in de rubriek 'Uit het dagboek van Verhalen-Piet' op deze site.

Inloggen
oranjeverenigingdubbeldam.nl - site by site by Kant en Klare site uw eigen unieke website!